Friday, December 29, 2006

summering

jajja, det är inte nytänkande men ändock så roande. vadå? jo, listor såklart. Och nu när denna blog ändå existerar så varför inte ta chansen att göra en alldeles egen liten årsbästalista. summera musikåret 2006 i punktform.
förhoppningsvis som en mjukstart inför nästa års skrivande då pennan ska glöda över pappret, då storverk och epos skall skrivas. eller iaf någon dikt som är lite bättre än vanligt. ett guldkorn som höjer sig över normen. jag hoppas.
mitt nyårslöfte är iaf att börja skriva igen, och försöka ta nya grepp och skapa egna små historier. år 2007 kanske kan bli skapandets år. 2006 blev ju ändå iaf påbörjandets år. nya studier, en hel del diktande, första riktiga framträndandet och sen starten av ett litet enmansband. jag gjorde nog ändå betydligt mer kreativt än vad jag brukar under ett år. så det finns en gnutta hopp inför framtiden ändå, vad än den skeptiska skaran säger...

men tillbaka till alvaret. musiken, poppen. hur såg den ut år 2006? vad hände? var det ett bra år?
på det stora hela var det ok, en riktig bra början minns jag. sen tycktes allt dö ut. Och om jag ska vara ärlig så har jag precis såsom året innan mest lyssnat på skivor från 80-och 90-talen som antingen återutgivits nu eller som jag ändå har införskaffat mig under årets gång.
Men dessa skivor får inte vara med på årets lista, istället är det enbart musik som givits ut (på cd/vinyl) för första gången i år och som riktigt har skakat om mig.

och nej, jag tänker inte nämna myspace, för alla vet redan om vilken jävla bra grej det är och att det är det största och bästa som hänt för poppen under året.
eller rättare sagt, det näst största. för det största och bästa som hänt i musikväg år 2006 är ju självklart en finskt gitarrpopband med fötterna smiths-land och hjärtorna någonstans väldigt högt bland molnen. "cats on fire" såklart.

Och här kommer listorna!

2006 års ep´s och 7"

1. cats on fire - draw in the reins
2. apple orchard - a hiding smile
3. mixtapes and cellmates - if there is silence, fill it with longing
4. sambassadeur - coastal affairs
5. harper lee - he holds a flame


2006 års album

1. radio dept. - pet grief
2. casiotone for the painfully alone - etiquette
3. camera obscura - lets get out of this country
4. rose melberg - cast away the clouds
5. the ballet - mattachine!


2006 års spelningar

1. casiotone for the painfully alone (debaser)
2. amy linton (läckerbitens källare)
3. radio dept. (popadelica, huskvarna)
4. embassy (popaganda)
5. camera obscura (debaser medis)


Och vad är en summering om man inte tar upp de allra finaste små stunderna, de bästa låtarna? jo, ingenting såklart. Så därför blir det även ett litet blandband. men även den innehåller enbart låtar som släppts "på riktigt" och som jag själv har och som kommit ut i år. Mest för att jag själv tycker att det är det rätta sättet. ja, det är faktiskt så konservativ jag är.
Men här kommer den ändå...

Mixtape of 2006

trouble & strife - this town
mixtapes and cellmates - c: you d: the road home
andreas mattsson - where the wave breaks
radio dept. - what will give
the ballet - the face of everything
cats on fire - the smell of an artist
most valuable players - guess my name
the electric pop group - she's playing ith your heart
the legends - disco sucks
rose melberg - your tears
casiotone for the painfully alone - new year's kiss
harper lee - william blake
sambassadeur - marie
pipas - riff raff
apple orchard - a hiding smile
lloyd cole - travelling light
camera obscura - hey lloyd, I'm ready to be heartbroken
friday bridge - it girl
the tidy ups - dizzy heights
oh! custer - late


Det var allt för mig just nu, jag hoppas vi ses och hörs snarare än snarast. på ett eller annat sätt.


4 Comments:

Blogger E said...

Fan! Jag skrev ett långt fint inlägg och nu försvann det. Och jag är lite full och orkar inte skriva om nu. Det var fina omdömen och ytterligare skivtips. Synd för världen att missa detta epos.

Friday, 29 December, 2006  
Blogger love said...

hihi, fan det är så jobbigt när sånt händer.

skivtipsen är jag ju mer än nyfiken på.

trevligt ändå att få några fina ord.

Saturday, 30 December, 2006  
Blogger E said...

Själv är jag rätt glad att meddelandet från typ kl 6 på natten försvan, såhär i efterhand.
Jag kommer inte ihåg vad jag skulle lagt till. Förutom Essex Green - Cannibal sea.

Monday, 01 January, 2007  
Blogger love said...

hihi, nu bir jag ju nyfiken...

cannibal sea är bra men jag tycker inte den är så pass bra att den platsar.

Monday, 01 January, 2007  

Post a Comment

<< Home