Monday, January 09, 2006

will you still love me if I wet the bed?

Recension
Liz Prince: Will you still love me if i wet the bed? (Topshelf)


Jag är extremt svag för gulliga saker och blir ofta nyfiken när folk är självutlämnande till en så extrem grad att det är på gränsen till genant.
Det var dessa två saker som fick mig att älska Jeffrey Brown. Hans enkla teckningar och det direkta sätt han använder för att berätta om sina i förtid utdömda förhållanden gör att man vill läsa läsa allt han har gjort.
Liz Prince´s debut "will you still love me if I wet the bed?" är en Jeffrey Brown-influerad liten bok om hennes och pojkvännen Kevins (trummis i bandet animal hospital) förhållande.
Boken börjar t.o.m med en sida tecknad av Jeffrey Brown där han säger ungefär exakt vad "will you still love me..." handlar om. "Haha! these comics are great! it´s kind of what I try to do... except cuter, and funnier, and without all the wallowing in self pity, and..." Sen i rutorna efter ser han sådär extremt liten och svag ut som enbart en tecknad Jeffrey Brown kan göra.
För "will you still love me..." är fan så mycket mer feel good. Det är mest 71 sidor fyllda av gulliga gags om hur fin kärleken kan vara, t.o.m även om man är sura på varandra. Och allt, tecknat med en väldigt naiv lite kluddig stil som inte ens gör strippar om Kevins stånd till snuskiga, eller ens pinsamma. Utan istället sitter jag som läsare och ler barnsligt och känner mig alldeles varm inombords.
"will you still love me if I wet the bed" är bland det finaste jag läst och är helt perfekt om man är sugen på nåt lite mer lättsmält men fortfarande smart, och det är betydligt mer än bara en bok med en helt fantastisk titel.

Det brukar nästan alltid bli misslyckat när folk försöker återberätta seriestrippar, men jag gör ett försök ändå och skriver ut en av mina favoritstrippar ur boken i dialogform så att ni ska bli ännu mer övertygade att Liz Prince är helt fantastisk.

/Lizz och Kevin ligger tillsammans i sängen.

Kevin - Liz?
Liz - hmm?
Kevin -will you snuggle with me?
Liz -if you stop farting.
Kevin -nevermind (vänder sig om och rullar över på "sin sida") /

Simpelt, gulligt och roligt. Precis så som jag gillar det.

Kolla upp Liz Prince NU!!!

http://www.topshelfcomix.com/creators.php?artist=257

http://www.livejournal.com/users/comicnrrd/

http://www.artconspiracy.com/artists/comicnrrd.htm

http://www.dancedance1904.com/comicnrrd/

0 Comments:

Post a Comment

<< Home