Wednesday, March 01, 2006

my london love (tillmanns - run ep)

recension: tillmans - run ep (fraction discs)


När man läser om tillmanns nämns direkt alltid postpunkiga 80-talsband såsom stockholm monsters och the wake, jag hade tänkt att undvika det men det är nästintill omöjligt så jag misslyckades fatalt. Det är samma kalla halvelektroniska ljudbild som äger men istället för att bli till tråkig synth förvandlas låtarna till småstudsiga pophits, precis som i dom två ovannämnda bands fall.
Inget är egentligen nytt i tillmanns värld men när återanvändningen är såhär snygg blir det betydligt mer än unken nostaligretro. Och för att förfina konceptet bara lite litegrann slänger man in små bitar av my bloody valentines drone-ljud och field mice´s mest glättiga gitarrslingor och låter allt ackompanjeras av en burkig trummaskin.

twist (spaced out) är den låt som som sätter sig först och är den definitiva hitten på denna ep och också det spår där alla delar av tillmanns koncept fungerar till 100% och bildar ren popmagi.
Just nu vänder jag min tilltro till tillmanns (ja, jag ser också det pustlustiga i meningen), dom kan vara räddningen för den allra finaste sofistikerade indiepopen och just för att dom inte egentligen är "rätt" någonstans just nu så blir dom just precis så jävla rätt.
Ännu fler bevis för att tillmanns kan vara räddningen finns på deras hemsida http://www.tillmanns.se där dom två outgivna låtarna opening och superfiction finns för nedladdning. Och det kändes nästan för bra för att vara sant när jag upptäckte att dom två låtarna är ännu poppigare, ännu hittigare och faktiskt också mer egna.
Men först, beställ run ep på http://www.fractiondiscs.se och sjung med i refrängen till my london love.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home