Friday, March 03, 2006

Bäst just nu (tills jag hört nya radio dept.) CTFTPA

recension: casiotone for the painfully alone - etiquette (tomlab)

Bekännelse: Jag har inte varit nere med skiten sen dag ett. Helt ärligt så har jag inte lyssnat på dom två första skivorna med ctftpa. (men ska självklart se till att beställa den skiva som dom två finns med på som tomlab gav ut för några månader sedan)
Av någon bessynerlig anledning fick jag för mig att Owen Ashworth som är ctftpa sysslade med något betydligt mer skojfriskt och lät det helt enkelt vara. Dumt av mig, ja visst. När jag sen kom över tredje albumet twinkle echo visade det sig att det handlade om nåt helt annat, bedårande elektronisk pop om ältande och olycklig kärlek. Stephin Merrit och Conor Oberst anno fevers and mirrors var dom första låtskrivarna som dök upp i mitt referens-skadade huvud. Men med Owens släpigt trötta sång istället för Connors ångestvrål och med billiga synthar som hjälpmedel.

Och nu kommer altså uppföljaren, etiquette.
Belackarna tjatar om om saker som att allting inte är inspelat med casio-synthar, men för det första så märks inte det så tydligt och för det andra, vem bryr sig när skivan innehåller ett flertal fantastiska sånger som är snyftiga och peppande på samma gång.
Scattered pearls med Katy Davidson från dear nora på sång borde bli vårens omedelbara hit och I love creedence med sin fina text och sjukt medryckande trumprogrammering kommer inte långt efter och nu väljer jag att inte ens nämna partysingeln young shields.
Ibland känns skivan lite väl loj men det dröjer aldrig lång tid tills man återfår intresset och som helhet är det en underbar skiva, visserligen inte i samma klass som twinkle echo men den är ju och andra sidan ett litet mästerverk. Det här är en såndär skiva som blir till en riktigt bra kompis, någon som förstår en. Etiquette känns som ett mer tilbakalutat och något poppigare syskon till the russian futurist´s senaste (om än något ibland schlagerpompösa) skiva our thickness från förra året.

Missa inte heller young shields ep där en nyinspelning av låten Roberta C (från twinkle echo) finns i en lite fylligare version och ännu en gång är refrängen om Owen´s scrabble-rekord och svårigheten att finna äkta kärlek helt magnifik.
Jag ångrar att jag inte kollade upp ctftpa den där första gången då jag borde, men jag är glad att jag funnit honom nu och jag har inga som helst planer på att släppa taget.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hmm... jag tänkte köpa twinkle echo idag för jag tyckte den såg fin ut. men sen köpte jag en trembling blue stars-skiva istället.

Monday, 13 March, 2006  
Blogger love said...

jag hade en enorm trembling blue stars-period för någon vecka sedan.

her handwriting är en av dom finaste snyft-skivor om att göra slut som någonsin har gjorts.

men du måste köpa twinkle echo så småningom. ctftpa-skivorna är asbilliga på dotshop.

Tuesday, 14 March, 2006  

Post a Comment

<< Home